Monday, August 15, 2005

Mencari Cinta


Entah macamana tertengoklak rancangan realiti stesen tv mengenai beberapa orang pemuda yang beradu nasib untuk menjadi pilihan seorang gadis manis adanya. Rupa-rupanya itulah rancangan Mencari Cinta yang sedang hangat diperkatakan kini, apapun tulisan ni taklah bertujuan untuk mengulas mengenai rancangan tu. Namun
ada satu segmen yang menarik hati ni ialah bila mana abang ipar sigadis membuat lawatan mengejut untuk mengejutkan pemuda-pemuda yang terkezut al kodok pepagi subuh gajah tu. Maka ketiga-tiga abang ipar itu lagile terkezut al badak kerana pemuda-pemuda tu tidak bangun tidur lagik kecuali seorang walaupun jam dah 7.00 pagi. Ertinya mereka tidak atau tertidur atau terlupa atau memang begitulah kebiasaannya tidak sembahyang subuh. (Sembahyang lain tak tahulah pulak)

Persoalannya di sini, pemuda-pemuda itu mewakili entah berapa ramai lagi umat islam tak kiralah pemuda, pemudi, makcik, pakcik datuk dan nenek yang tidak mengambil berat tang bab sembahyang. Justeru penatlah tok-tok guru agama nak terkeluar tekak memberitahu perkara yang sama berulangkali bahawa sembahyang itu tiang agama samada di kelas-kelas, diradio dan tv malangnya makin ramai yang tak peduli jangankan kata tiang ditakuti tapaknya pun belum tentu ada.

Lantaran itu apakah daya kita untuk menangani semua ini, tak adil nak harapkan pihak lain, cikgu, masyarakat atau kerajaan. Kekuatan sebuah negara bermula di setiap rumah, maknanya kewajipan kitalah untuk mempastikan anak-anak dan keluarga menjadikan ibadat sembahyang amat penting lebih penting dari makan dan minum, setelah di ajar cara sembahyang maka sudah menjadi tanggungjawab juga untuk mengingatkan mereka sembahyang walaupun terpaksa bertanya puluhan kali sehari sebabnya bak kata Cik Det dulu Melayu mudah lupa, lupa diri tu islam, bila islam mesti sembahyang kalau tak mahu sembahyang kenelah tanya diri sendiri "aku ni islam ke apa ke?".

Kalau dedulu bila sebab Melayu sinonim ngan islamnya sekarang ni kalau Melayupun belum tentu islam. Ni tak sebut lagi bab murtad di kalangan umat Islam.
Kita ni kekadang berebut-rebut mencari cinta di dunia sedangkan cinta Allah S.W.T yang telah terbukti sejak azali seringkali kita lupa untuk mensyukuri malahan ada yang kufur nikmatNYA. Berdaoalah agar kita sentiasa terpelihara dari pesona dunia yang mengasyikkan ini.

noorlara - Udahke mendoakan ibubapa kita hari ni pada yang masih hidup apalagi yang telah meninggal dunia

1 comment:

noorlara said...

John,
Thank u so much 4 d information