Monday, May 15, 2006

Kembara di bumi Bukhara

22 Mac 2006 (Rabu)

Bunyi alarm telefon bimbit menyentap diri yang asyik dibuai mimpi. Selepas bersarapan kami membelah dingin pagi yang mengigit tulang menaiki bas untuk memulakan kembara di bumi Bukhara yang amat terkenal sebagai pusat pengembangan agama Islam sebelum pemerintahan komunis dulu. Deretan bangunan lama serta pokok-pokok yang masih gondol baru mengeluarkan pucuk menghiasi kiri kanan jalan. Keadaan tanah yang kontang berpasir jelas menggambarkan bahawa Bukhara merupakan sebahagian dari padang pasir. Tiada apa yang menarik pandangan melainkan sebuah binaan lama yang menjadi fokus lawatan pertama kami hari ini iaitu Makam Ismail Samanty Maabarasi salah seorang ulama Islam yang terkenal di Bukhara. Apapun beliau tidaklah dikebumikan di situ melainkan pernah singgah sahaja. Didalam binaan ini terdapat aliran matair yang dipercayai boleh menyembuhkan pelbagai penyakit disamping sejarah ulama tersebut dan barangan peninggalan kurun ke 17.


Makam Ismail Samanty Maabarasi

Bedekatan dengannya pula adalah bangunan yang dinamakan Chashma Ayub iaitu berupa perpustakaan yang menyimpan khazanah lama terutamanya yang berkaitan dengan Nabi Ayyub Alaihissalam. Gambar tidak dapat disertakan kerana masalah laptop yang telah diberitahu terdahulu.

Kembara diteruskan sehingga sampai di hadapan sebuah binaan usang yang terdiri dari deretan sebanyak 18 batang tiang yang tinggi dan indah berukir hasil kerjatangan kurun ke 17 iaitu masjid yang dikenali sebagai Poi Kolon atau "Foot of Great Manaret" yang merupakan salah satu masjid dari dua buah sahaja yang masih digunakan di sini. Itupun hanya golongan warga emas yang tidak sampaipun 20 orang datang bersembahyang sedangkan golongan muda amat sedikit yang dapat dilihat. Malah Pemandu Pelancong kami dan 2 pembantunya lebih selesa menanti kami di dalam bas sambil bersembang dari turut sama menunaikan rukun kelima itu dengan penuh selamba tanpa rasa bersalah.

Sesuatu yang amat menyedihkan dan diluar dugaan, masyarakat di sini yang 90% berugama Islam rupa-rupanya hanya Islam pada nama saja, selain dari golongan tua (yang amat tua) yang masih mendirikan sembahyang, yang muda tidak menganggap sembahyang sebagai satu kewajipan. Namun bukanlah salah mereka semata-mata, dasar pemerintahan komunis yang mengharamkan semua amalan agama dan membunuh semua ulama dan ahli agama yang dikenalpasti telah mengakibatkan ajaran Islam semakin jauh dan terhakis terutama di kalangan generasi baru.

Kami merasa amat kasihan namun berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Selepas 18 tahun kemerdekaan dari cengkaman penjajah, kami diberitahu usaha untuk menyemarakkan api keislaman telahpun bermula sejak bebepara tahun kebelakangan ini. Sekali fikir di Malaysia yang mewah dengan segala macam maklumat mengenai Islampun berlambak muda mudi tua muda lelaki perempuan yang dengan sombong membelakangkan ajaran agama maka apatahlagi mereka di sini yang memang daif mengenainya.



Keistimewaan masjid ini terletak pada deretan tiang berukirnya yang indah



Pandangan dari pintu masuk masjid



Tulisan di tepi pintu masuk masjid, yang merah tu Wirid Muhasabah Diri tapi yang sebelah kiri tu kurang pasti le pula

No comments: