Tuesday, September 19, 2006

Samarkand oh Samarkand

Samarkand merupakan bandar kedua besar di Uzbekistan, sebuah kota yang damai tapi amat ketara dengan pengaruh Soviet terutama pada tugu-tugu dan rekaan senitamannya. Hari cerah dengan tiupan angin yang amat dingin tidak menghalang aktiviti harian penduduk di sini. Dikejauhan kelihatan deretan beberapa buah bas pelancong dari negara-negara lain. Nampaknya kota ini telah mula menarik perhatian dunia luar.


Longgokan buah delima merah yang ranum di Dehoq Siyob Bozori

Selepas makan tengahari kami meneruskan penerokaan di bumi Samarkand ini dengan mengunjungi beberapa buah lagi binaan tinggalan sejarah sebelum singgah di pasar kering yang menjual segala macam jenis buah-buahan segar dan kering , kismis, kacang dan manisan buatan tempatan dan juga yang diimpot dari China. Pasar Dehoq Siyob Bozori. Sebelum lewat petang kami berangkat balik ke hotel untuk menunaikan solat.

Cuaca yang terlalu dingin menyebabkan pada malamnya kami hanya terkurung di dalam bilik sambil menonton siaran televisyen yang rata-rata dialih suara ke bahasa uzbek bagi rancangan yang diimpot. Selepas makan malam kami bergegas mengemas pakaian untuk persediaan bagi perjalanan balik ke Tashkent pada keesokan hari.



Sajian makan malam terbaik di sini


Menu yang dihidangkan hampir di semua tempat bagi makan tengahari dan malam. Kebanyakannya menggunakan bahan yang sama kecuali pada nisbah dan cara ianya disediakan. Sajian yang amat sihat kerana kaya dengan sayuran segar, keju, susu, roti keras dan bermacam jenis sos. Apapun justeru ia bukan selera orang Malaysia, hampir kesemua kami kehilangan berat badan selama berada di Uzbek. Dah lapar sangat kami makanlah juga. Jangan mimpikan makanan istimewa di hotel atau di pasaraya kerana itulah realitinya "sama rata sama rasa". Kalaupun ada disediakan nasi rasanya tidaklah seenak di tempat kita. Di sini nasi merupakan makanan orang kelas atasan adanya.

1 comment:

Abd Razak said...

Sahabatku...

Saya pernah datang ke tempat ini satu masa dulu, seronok sangat, dapat merasakan masakan orang di sana

:)