Wednesday, September 06, 2006

Sepagi di Dataran Registan



Puas menikmati keindahan bangunan Makam Gur Emir kami meneruskan penerokaan di Kota Samarkand ke Dataran Registan yang merupakan sebuah kompleks terdiri dari tiga (3) buah bangunan binaan kurun yang berlainan yang membentuk struktur berbentuk "U", masing-masing menggabungkan Madrasah UlugbekPusat (1417-1420) di tengah diapit sebelah kanannya Madrasah Sher-Dor (1619-1636) dan Madrasah Tilya-Kori (1646-1660) di kirinya.

Registan bermakna "Sandy Place"" konon ceritanya "The sand was strewn on the ground to soak up the blood from the public executions that were held there until early in the 20th century. The Registan is where Tamerlane stuck his victim's heads on spikes and is where people gathered to hear royal proclamations, heralded by blasts on enormous copper pipes called dzarchis. But is also obviously could be only before the first of charming historical buildings had been constructed because Tamarlane died in 1405"


Masyaallah! Tidak puas mata memandang, kagum dan hairan, walaupun struktur dan bentuk binaannya tidak banyak berbeza dengan yang pernah kami temui sebelum ini tapi Dataran Registan memang menakjubkan. Pelik memikirkan bagaimana mereka di kurun ke 14 dan 15 dulu dapat membina bangunan segah itu, tidakkah ini juga antara keajaiban dunia yang dipinggirkan. Khazanah sejarah dunia yang tidak ternilai harganya.



Madrasah Sher-Dor
Bangunan ditutup kepada khalayak kerana merupakan pusat pembelajaran



Madrasah Ulugbeg
Semasa zamannya merupakan sebuah universiti Sains Sekular yang ulung tetapi kini yang kami temui selain dari tempat berjualan hasil kraftangan kelihatan artis yang memainkan lagu tradisi dengan menggunakan alatmuzik tradisional mereka


Madrasah Tilya Kori
Memasuki ke dalam bangunan ini suasana menjadi riuh dan meriah dengan suara tawar menawar barangan kraftangan penduduk setempat


Hasil seni yang halus dan mewah tidak dapat digambarkan dengan kata-kata di siling Madrasah Ulugbeg

Mata merenung jauh meratah keindahan segenap ruang Dataran Registan ini, bagaikan bintang di langit tidak mungkin tercapai tangan. Ia akan kekal sebagai tarikan pelancong entah untuk berapa ratus atau mungkin ribuan tahun lagi. Jauh tersasar dari fungsinya yang sebenar, beginilah nasib islam di bumi Samarkand. Kehebatan yang tinggal hanya dalam kenangan sahaja..

1 comment:

Abd Razak said...

Sahabatku...

Sewaktu saya ziarah tempat ni, orang di sana tengah bersiap nak sambut hari kemerdekaan mereka, so this place menjadi gelanggangnya..