Tuesday, December 12, 2006

Batu Giling







Batu giling diperbuat daripada batu dan terdiri daripada dua komponen iaitu ibu dan anak. Walaupun begitu, kini batu giling juga diperbuat daripada simen. Ibu adalah bahagian dasar batu giling yang digunakan untuk meletakkan bahan-bahan untuk digiling, sementara anak pula ialah anak batu yang digunakan untuk menggiling bahan gilingan di atas ibu. Cara menggiling adalah anak digerakkan dengan memegang bahagian kiri dan kanannya secara sorong tarik. Tujuannya agar bahan gilingan dapat digiling dengan serata. Batu giling biasanya digunakan untuk menggiling cili, rempah, kelapa, kacang dan bahan-bahan lain. Dengan cara menggiling, bahan gilingan mudah lumat. Biasanya menggiling dilakukan secara duduk atau berdiri.

Maklumat didapati dari laman web malaysiana.pnm.my/...dapur_batugiling.htm
diketengahkan untuk makluman anak-anak remaja yang tidak mengenal peralatan lama tinggalan budaya bangsa melayu

8 comments:

Masy said...

dulu org menggiling sambil bdiri sbb dah mmg letak atas pangkin ke hape namenye kat umah tu hehehehe

f-aziz said...

Menggiling dengan batu, membuat rasa dan aroma lebih selese..Kalo sekarang udah pakai blender or mixer

Noushy Syah said...

Mak Aiiii..becoooonya akak Noor!! Camne nak goyang tarik sorong tuh? Ya Allah!!macam bantal aje rupanya eeee..mmg tak pernah Noushy tengok benda nih..anyway TQ so much ye akak sekurang2nya Noushy tau dah batu giling..coz all the while Noushy ingat "batu tenggiling" ...muahahhahaha...aiyakk, cape nak angkat batu tuh?mesti berat tuh...I wonder..

noorlara said...

masy, hagak-hagak bleh tak menggiling lagik ngan bati giling yg besau cenggitu

noorlara said...

noush, ni kalu noush balik malaysia bleh le buli dia menggiling cili kering sekilo, yau bergegar tulang tulang dia, ahaks
Tapi kalau nikah ngan anak mamak ade harapan kena giling cili ooooh

noorlara said...

Aziz,
menggiling ngan cili memang rasa dan aromanye lumayan enak tapi terfikir tak yg kita memang ade harapan tertelan sebuk batu tu jugak, gulp....

Noushy Syah said...

EEEEEEEEE kak noor ni ade plak tawen anak mamak..ishhh owg nak tawen anak mak..bukan anak mamaks ahaksss!!!

Masy said...

rasanya larat lg kot kak..hehe kekadang tu saje je jengah blkg umah, maen2 batu giling tu..

uikss klu zaman skrg punye batu giling mayb kot tertelan serbuk batu, tp yg kat umah org ni ala2 dah tumpul dah ibunye, takde laa kot serbuk batu hiksss (klu ade pon pedulik hape muahahahha)