Sunday, January 08, 2006


Masa terus berlalu sedar-sedar esok dah 10 Zulhijjah, hari kemenangan dan kemuncak bagi semua umat islam sedunia yang terpilih mengerjakan ibadah haji. Tertunailah rukun yang ke lima.
Nampaknya kita yang di sini ramai juga yang telah balik kampung untuk merayakan hari tersebut. Bagi kita yang masih terbelenggu dengan tuntutan beban tugas di pejabat kenalah tunggu lepas jam 5 untuk bergegas balik.

Kalau ibubapa masih ada baliklah beraya dengan mereka, tentu mereka gembira tak terkira anak cucu balik menjenguk. Jangan berkira sangat tentang duit petrol, caj tol dan sebagainya, berkorbanlah sikit kerana pengorbanan itu jauh sangat darjatnya dengan pengorbanan Nabi Ibrahim Alaihiwassallam yang sanggup menunaikan perintah Allah S.W.T menyembelih anahnya Nabi Ismail Alaihiwassallam semata-mata kerana kecintaannya kepada tuhan yang satu. Beliau patuh tanpa bantahan dan rungutan.

Kata orang kalau kita belanja untuk ibuayah anak dan isteri, rezeki akan meimpahruah justeru doa yang ikhlas dari hati-hati yang dibahagiakan. Kalau ada lebihan pendapatan bolehlah korban seekor lembu atau kalau tak mampu kongsilah 7 orang, yang penting natijah dari melaksanakan ibadah korban itu sendiri akan memberi impak yang hebat sepanjang perjalanan hidup kita. Asalkan kita ikhlas, asalkan kita lakukannya semata-mata kerana Allah S.W.T. Bukan untuk menunjuk-nunjuk, bukan, bukan, bukan.

Semoga Eidul Adha sekali ini lebih bermakna kepada kita semua, mari sama-sama kita menunaikan sembahayang sunat Eidul Adha esok dan berdoa agar kita akan sentiasa bersedia untuk berkorban, dijauhkan dari sifat dekedut yang melampau dalam berbuat kebajikan ke jalan Allah.

Selamat menyambut Eidul Adha.

noorlara

No comments: