Monday, May 22, 2006

Istana sepi di kota Bukhara


Sejak dari mula-mula tiba di Bukhara, binaan yang satu ini menimbulkan tandatanya bukan sebab keindahan rekabentuknya tetapi kelainannya dari bangunan yang lain, ia nampak terasing namun jelas berdiri gagah dan sombong. Rupa-rupanya binaan seakan-akan sebuah kota itu adalah Istana Hinggap bernama Sitora I Mokhi Khoza milik Emir Bukhara yang terakhir iaitu Alim Khan. Baginda dan keluarga hanya akan ke sini untuk menikmati keseronokan musim panas sahaja.



Pandangan diserambi istana




Namun kini istana ini telah ditinggalkan, semakin usang dan menjadi tempat berjualan barangan kraftangan tembikar, sulaman, tembaga, ukiran kayu dan sebagainya oleh penduduk tempatan. Kami dikenakan membayar sebanyak 1000 sum (RM3.00) jika ingin mengambil gambar keadaan dalaman istana. Nampaknya kemiskinan memaksa mereka menggunakan apa saja peluang bagi mendapatkan wang.


Merakam kenangan di perkarangan istana yang sepi

Istana usang binaan penghujung kurun ke 19 itu kami tinggalkan untuk meneruskan kembara di kota Bukhara yang menyimpan kisah sukaduka masa silam, namun kota ini tidak peramah, penuh curiga dan sesekali seakan-akan menjeling kami dengan penuh rasa keliru.

2 comments:

Wirawan Terulung said...

bestttnya....!!!!
jelez i tau...:p

noorlara said...

Wirawan,
ko nak hape ke hakak tu, tak faham le, kalau jeles pasei dapat ke Uzbek tu rentikan je, takde apa yg menarik selain dari sedih jek, hukhukhuk