Friday, May 12, 2006

Uzbek Citra Kembara II

Nampaknya hasrat untuk mencoretkan citra kembara ku ke Uzbekistan bukanlah sesuatu yang mudah, berbagai rintangan dan halangan silih berganti sehinggakan masa berlalu terlalu lama namun masih banyak yang belum ditulisi.

Ingattak janjiku untuk memberitahu sesuatu yang memeranjatkan pada malam pertama kami menjamu selera di salah sebuah restoran tempatan di Tashkent. Malangnya semua gambar-gambar yang dirakam tidak dapatku gunakan pada ketika ini kerana sebaik saja ianya dipindahkan dari telefon bimbitku tetiba jek "Laptop" tu tak buat hal, jadi kenalah tunggu dengan sabar. Apapun malam tu kami tidur dengan nyenyak sekali dengan harapan pengalaman perjalanan yang amat indah pada keesokan harinya.

Tanggal 22 Mac 2006


Aku di depan Lapangan Terbang Bukhara

Sekitar jam 6.15 pagi waktu Tashkent, kami minum pagi di hotel penginapan sebelum bertolak ke Lapangan Terbang semula untuk ke Bukhara dengan pesawat Uzbek 757 / 200.
Perjalan sejauh kurang lebih 300 km itu memakan masa sejam saja. Sesampai di Bukhara kami terus dibawa ke Hotel Semurg (sebut Simur) yang sengaja direka bentuk dalaman seperti kediaman penduduk tempatan.



Hotel Semurg di Bukhara

Lepas makan tengahari nanti baru kami akan dibawa melawat tempat-tempat bersejarah yang menjadi kebanggaan dan sumber pendapatan penduduk Bukhara, sesuatu yang juga diluar jangka namun itulah hakikatnya yang terpaksa diterima, pahit dan amat dikesali.

No comments: