Thursday, May 04, 2006

Uzbekistan sebuah catatan kembara



Tanggal 21 Mac 2006 (Selasa)

Bermula dengan lafaz Bismillah serta doa Menaiki Kenderaan dan berbekalkan kamera digital Sony dan telefon bimbit jenama
Nokia 6600 aku terbang ke bumi Uzbekistan dengan separuh hati (kekadang tak reti-reti nak bersyukur). Pesawat Penerbangan MAS yang kami naiki meninggalkan landasan KLIA tepat jam 10.50 pagi. Setelah puas tertidur bangun dan tidur semula serta lenguh segala anggota badan akhirnya kami selamat mendarat jam 3.10 ptg waktu tempatan (lewat tiga (3) jam dari waktu Malaysia) di lapangan Terbang Tashkent, Uzbekistan. Alhamdulillah

Sebaik keluar dari pintu pesawat pipiku ditampar oleh hembusan angin Tashket yang amat dingin. Disinilah citra kembaraku bermula...

Mata kami liar memandang sekeliling, dikiri kanan depan dan belakang tiada sesiapa melainkan wajah-wajah tampan bergaya dan cantik jelita yang sesekali menjeling kearah kami tanpa senyum apatah lagi ucap selamat. Ternyata pengaruh semasa dibawah pemerintahan kerajaan Rusia masih tebal memenjara mentaliti rakyat Uzbek, penuh curiga jelas nampak kesombongan mereka. Di sini kami macam itik bercakap dengan ayam sebab kami tak reti bahasa mereka dan yang amat malang sukar sekali menemui kalangan mereka yang boleh berbahasa Inggeris, ermmmm tariknafas panjang, sabar je leee

Hampir sejam melangut di kaunter imigresen sebelum kami dibenarkan keluar menaiki bas. Kelelahan berjam-jam dalam pesawat membuatkan aku kurang memberi perhatian kepada pemandangan di kanan kiri jalan , namun aku perasan bahawa apa yang ku lihat adalah deretan bangunan-bangunan lama dan pokok pokok yang masih gondol kerana musin sejuk baru berlalu. Warna putih dan coklat cair menjadi pilihan utama di Tashkent ini. Kurang setengah jam kami telah berada di depan Hotel Grand Mir untuk bermalam sebelum berlepas ke Bukhara keesokan harinya.



Badan yang letih dan perut yang dah lama kelaparan membuatkan kami tak sabar-sabar untuk menikmati hidangan masyarakat Uzbek tapi apa yang terjadi adalah diluar dugaan dan semua kami terkejut kodok, terpinga-pinga tapi ada mata yang dah terbeliak tak berkelip-kelip. Ah! Tashkent, Uzbekistan...aku melihat Sahibus Samahah Mufti Kerajaan Negeri Perak Dato' Seri Harussani menepuk dahi tapi dia tetap tenang...ada yang mengucap panjang, nak tau kenapa? Tunggukan Catatan Kembara II

4 comments:

Noushy Syah said...

Kak noor, negara tu negara ISlam rite? Wahh nampak mcm hebat jugak airport dia tuh..BTW akak kesana atas pertukaran kerajaan atau apa yea? Nti citerkan cikit yea dlm entry akak....IMu..lama xcembang2 dgn akak atas akak yg selalu kebizian tuh....

Masy said...

waaaaa... apsal sampai tepok kepala tu??

ishh..saspenn..saspeennn...

howardalexander27164360 said...

Get any Desired College Degree, In less then 2 weeks.

Call this number now 24 hours a day 7 days a week (413) 208-3069

Get these Degrees NOW!!!

"BA", "BSc", "MA", "MSc", "MBA", "PHD",

Get everything within 2 weeks.
100% verifiable, this is a real deal

Act now you owe it to your future.

(413) 208-3069 call now 24 hours a day, 7 days a week.

jed1 said...

seronok nihh nak baca pengalaman knoor kat uzbek:)