Tuesday, October 27, 2009

Kasih ibu


Kebelakangan ini hampir setiap hari berita mengenai kegagalan wanita menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang ibu semakin menjadi-jadi. Cerita bayi-bayi, mayat bayi serta janin dibuang merata-rata keluar didada akhbar dan di layar televisyen. Ada pula kisah sang ibu yang sanggup membiarkan anak didera sehingga mati semata-mata dikelabui oleh perasaan cinta membabi buta kepada teman lelaki.

Aduhai ke manakah perginya keagungan kasih ibu kepada anak-anak seperti yang telah kita dengar sejak zaman silam. Siapakah yang harus dipersalahkan? keluarga, masyarakat atau sistem yang diamalkan oleh negara! Agaknya memang benar ungkapan yang menyatakan kasih ibu membawa ke surga tapi si ibu nanti ke mana pula halanya? Sudah tentu keterlanjuran dan kesilapan yang dilakukan akan menghantui mereka hingga ke akhir hayat.

6 comments:

mamai said...

bila nafsu mengaburi mata hati inilah natijahnya

ONE ZABA said...

bagi mereka itu semua tiada makna... yang penting keseronokan dan kesedapan.

Anonymous said...

Mereka blm mengerti erti "kasih ibu".

abu muaz said...

kenapa ibu dan wanita sering dipersalahkan? Buang bayi kenapa wanita dikutuk dan dimomokkan? Kenapa, kenapa.... Islam datang untuk mengangkat mertabat wanita.Tiada agama didunia ini yang menghormati hak wanita selain agama Allah ini. Cuma wanita tidak memahaminya.....

Anonymous said...

Menanggapi ABU MUAZ Hal semacam itu tidak ada kaitannya dengan agama!

Orangnya sajalah yang beraklak bejat! Dan sebenarnya tidak sendiri, Laki-laki dan perempuanlah yang binal pasti lakukan hal semacam itu.

Ku yakin... kehancuran dunia ini sudah diambang pintu!... so... yang terpenting bagi kita: bercermin! apakah kita juga sudah baik?

thank you...

Masy said...

masalah mental betul