Wednesday, July 21, 2010

Orang kita...

Semalam sebaik keluar dari rumah untuk ke Kuala Lumpur sesampai dipersimpang ke Changkat Larang kami dapati kenderaan macet tanpa diduga. Tidak pernah ianya berlaku sebelum ini, tentu ada sesuatu yang terjadi. Tepat dugaan kami, rupa-rupanya ada sebuah kereta Proton Saga merah rosak betul-betul di pertengahan simpang tiga. Kelihatan pemandunya terkial-kial membelik injin kereta namun jelas beliau tidak tahu apa sebenarnya punca kerosakan kereta itu.

Tiada seorangpun yang turun untuk membantu malah ada yang tanpa rasa bersalah dengan sombong bernada marah membunyikan hon. Masing-masing berlumba-lumba meloloskan kereta dari kesesakan itu untuk ke tempat kerja.

Kesihan dia! Kami mengambil keputusan untuk memberi bantuan suamiku A turun menolong menolak kereta itu ke seberang jalan bagi mengelakkan kesesakan berterusan.. Nampaknya pemandu lain masih membutakan mata. Malah A dimaklumkan telah hampir 10 minit beliau di situ mengharap pertolongan.

A menolak seorang diri tanpa bantuan pemandu lain




Kereta berjaya ditolak ke seberang jalan. Pemandu itu mengucap syukur berulang kali dan terimakasih yang tidak terhingga. kami meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur dengan perasaan lega dan rasa puas yang sukar digambarkan.

Inilah antara kelemahan sikap kebanyakan orang kita. Sukar menghulurkan bantuan kepada kecuali diminta berulangkali. Tidak pernah terfiki bahawa suatu hari bernama esok mungkin kita juga akan ditimpa musibah seumpama itu. Jadikanlah amalan setiap hari dengan memasang niat untuk membuat kebajikan sebaik saja keluar dari rumah hingga kembali. Hidup ini amat singkat jadi berbuatlah bakti sebanyak mungkin agar usia kita tidak terbuang begitu saja.

6 comments:

terokai seni said...

kekadang dalam keadaan gini bebudak motor le yang cepat membantu

Abd Razak said...

Salam..

Keadaan macam ni barulah kita tahu siapa yang ada sifat simpati atau pun tidak..

Kakcik Seroja said...

Manusia sekarang lebih ramai yang bersikap seperti 'enau di dalam belukar..' :(

d' azali said...

setuju..
sbb kete sy slalu rosak..
pernah orang tolong..
jarang orang tolong...
pernah orang melolong...
"tukar kete la woi!"

kesian kereta ku..
mesti ia kecik hati..

en_me said...

abes orang yg amik gambar nih xnak tolong kerr.. uhuhu

dino said...

pernah saya di hon ketika menolak kereta orang rosak tengah jalan..tak tolong tak pe..kena hon lagi sakit hati....