Friday, July 30, 2010

Sayangi diri

"Memang payah nak marah pada orang yang kita sayang. Jangan kata nak jumpa dengar suarapun hati jadi sejuk serta merta. Macamana nak bagitahu dia yang aku tahu dia telah menipu aku selama ini. Mereka cerita-cerita duka lara hanya untuk memenangi hatiku. Kenapa tiba-tiba saja aku tak sampai hati menyatakan yang sebenar dan menegaskan kepadanya yang aku nak hubungan kami diputuskan"

Aku biarkan seseorang itu meluahkan perasaan geramnya pagi tadi. Tanpa memberi sebarang komen aku senyum dan berkata "Itulah cinta".

Itulah sebabnya keskes penderaan mental dan fizilkal dikalangan pasangan kekasih dan suami isteri sukar dibendung sebab mangsa gagal membebaskan diri dari pautan cinta. Memang benar pelaku kebanyakannya juga cinta kepada mangsa namun bukan cinta sebenar jika membawa derita, bukan cinta suci kalau membuat pasangan merana.

Sekali kita memberi peluang kepada cinta yang tidak setia dan berdolakdalik, kita akan terus tertipu. Sayangi diri kita sebelum kita menyanyangi orang lain. Memang sukar untuk melupakan tapi percayalah suatu hari bernama esok pasti ada sidia yang akan menyintai kita sepnuh hati. Bila sudah mengambil keputusan bertindaklah dan bersedia menerima risikonya. Jangan terus memendam rasa kerana ia barah yang akan memakan diri. Janganlah bimbang, sesungguhnya Allah bersama kita di mana-mana setiap masa.

3 comments:

terokai seni said...

kebenaran sentiasa akan mengatasi kebatilan... pandai-pandai le menarik rambut dalam tepung, agar dendam tak berputik

Abd Razak said...

Salam...

Moga sihat selalu hendaknya..

Sungguh persengketaan hanya mengusutkan keadaan..bila difikirkan balik, betul lah orang kata, kemaafan adalah dendam yang terindah..

d' azali said...

timing chantek utk bacaan mcm ni..
thanksss.......
post ini sdikit sebanyak memberi kkuatan dan keyakinan...