Wednesday, October 19, 2005

Inna Lillahi Wainna Ilaihi Rajiuun


Aku: Dr Ros, setau i le kalau dah diberi rawatan
Kemoterapi tu dah third stage kan

Dor Ros: Maksud u Datin Seri Hendon isteri PM ke

Aku: Yup

Dr ROs: Erm (Dia jawab selamba je)

Aku: Tapi rawatan kimoterapi yang diberi kat dia tu cara
rawatan terbaru kan

Dr Ros: Sama je cuma yang tu tak lah teruk kesan sampingan,
rambut tak gugur, tak sakit kepala tak muntah dan lelain
yang menyakitkan tapi badan jadi lemah, sistem immunisasi
badan merosot, ambil masa kalau nak kebahpun

Aku: Mudah-mudahan dia selamat

Itu adalah perbualan aku dengan Dr Ros Pegawai Perubatan di Pusat Rawatan Islan Ar Ridhwan semalam masa kami bertemu di majlis berbuka puasa semalam. Laporan akhbar yang kurang memberansangkan pada hari Ahad menjadi perhatianku.

Pagi ini pengisytiharan mengenai kematiannya berkumandang di radio, mungkin bukan berita yang mengejutkan tapi bukan itu yang kita harapkan.

Maka berakhirlah riwayat kehidupan seorang anak adam. Siapapun kita di dunia ini kita tidak akan dapat membawa harta, gelaran kebesaran dan mereka yang tersayang bersama melainkan 3 perkara:

Sedekah Jariah

Ilmu ajaran kita yang dimanfaatkan oleh yang masih hidup

Doa anak yang soleh /solehah yang sentiasa mendoakan ibubapanya


Itulah keadilan Allah S.W.T, maka nikmat tuhan yang manakah yang hendak kita dustakan.

Justeru itu untuk apa bersikap sombong dan ego taksub kepada kedudukan, kekayaan dan kuasa yang dipinjamkan Allah. Perlukan memandang rendah dan menganggap remeh keujudan orang lain hanya kerana mereka bukan siapa-siapa sedangkan di sisi Allah hanya ketinggian amal ibadah yang memisahkan kita.

Semoga kita terpelihara dari sifat-sifat Mazmumah itu dan selama hidup kita akan memberi guna kepada manusia lain adanya.

Al Fatihah buat Datin Seri Hendon
yang telah meninggalkan Alam Dunia, kini di Alam Bardzah bakal berangkat ke Alam Kubur sebelum dibangkitkan bersama kita nanti di Alam Akhirat. Berbahagialah bagi mereka yang masih di Alam Rahim.
Amin Aimin Ya Rabbal A'lamin

4 comments:

weblogz said...

Google sees everything
The top Google hit for "NORAD phone number". This document is two years old and probably isn't real, but does contain lists of phone numbers followed by the phrase "The above phone numbers are privileged phone ...
Hi you've got a great blog here, the best I've seen so far for Unsecured loans related. Keep up the good job! I found a similar Unsecured loans related website yesterday, check it out. Looks like the
Unsecured loans related site does not have a blog yet, so check them out at their company site.

Deanz said...

Alfatihah juga untuk beliau...

jed1 said...

dah sampai masa..kita pun tak tahu mcm mana masa akhir hayat kita..harapnya ending yg baik

ita... said...

kak noor...
betapa berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul... AlFatihah buat beliau....