Wednesday, October 05, 2005

Marhaban Ya Ramadhan

Alhamdulillah kerana usia kita dipanjangkan lagi untuk menjalani ibadah puasa tahun ini, tak perlulah nak dipertikaikan kebaikan berpuasa sebab telah kita ketahui sejak di zaman persekolahan. Kepada yang sedang berpuasa Sabrun Kabir, Sabrun Kabir (bebanyaklah bersabar)sabar kerana kena bangun awal untuk bersahur. Sabarlah ketika menjalankan tugas di mana jua, maklumlah di awal bulan Ramadhan ini diri masih dalam tempuh penyuaian, nanti dah masuk minggu kedua berlaripun kita boleh.

Sabarlah ketika membeli juadah di Bazar Ramadhan petang nanti, belilah apa yang patut dan baik untuk tubuh, makanan halal, berkasiat, banyak serat, bersih dan rendah kalori serta kurang kolestrol adalah yang terbaik. jangan ikut nafsu mata nanti membazir. Sebaik-baiknya sejenis dua lauk atau kuih dimasak sendiri agar terjaminkualitinya.

Sabarlah ketika mengerjakan Sembahyang Tarawih lantaran imam yang amat tertib dan panjang berjela bacaan surahnya. Lagipun Ramadahan sebulan sahaja sekali setahun, kalau tak sanggup malam esok kita beralih masjid atau surau asalkan jangan diabai sembahyang Tarawih.

Kalau bolih bulan initak perlu nonton rancangan TV dan Astro yang menggoda tu sebab esok nak bangun awal untuk sembahyang sunat, sembahyang Subuh dan mengaji quran sebelum ke tempat kerja.
Bukan selalupun sebulan setahun kalau setiap hari tentulah lebih baik. Sabarlah ye

sabarlah ye sebab bulan Ramadhan ni bulan yang tebaik untuk mengasah bakat sebagai Jaguh Penyabar.

9 comments:

Wirawan Terulung said...

yahooo...jadi yang 1st komen...
kalo cam tu nanti time hari raye nak duet raye...x banyak sket jer..
50 hengget jer.. bleh tak?? :p

Time bukan puasa ni ler banyak dugaan....walaupa aper pun dugaan yang melanda. Banyakan beristigfar & bersabar....

semoga puasa kita akan di berkati...amin.

noorlara said...

hamboi hamboi nak 50 hengget duit rayer le plaks patutnye hadek yg bagik ke hakak ni.

sabo je le

noorlara said...

hamboi hamboi nak 50 hengget duit rayer le plaks patutnye hadek yg bagik ke hakak ni.

sabo je le

jed1 said...

selamat berpuasa noor :)

Masy said...

dak duit jugak!

zalisa said...

ya, puasa adalah madrasah sabar yang paling baik. harap lepas puasa sebulan ni kita akan jadi penyabar dalam segala hal: sabar mendapat nikmat, sabar menghadapi musibah atau ujian yg datang dari Allah.

Deanz said...

Bolan Posa ni banyak juga dapat kurma free...jimat duit aku . terima kasih kpd yg bersedekah.

noorlara said...

Deanz, mintak sket kurma tu bleh ke, bleh le, bleh le

Noushy Syah said...

akak noor...nak duit raya..lbh dari abg wiraman...kalau dia 50 hengget, noush nak 50 pound...hahhaha..then baju kurung 3pasang tu...pastu nak beg Gucci yg latestnya tu...mesti sampai b4 raya...muahhhs cyg akak!!!

emmm sabar tu mmg separuh dari iman kan akak....

akak nya cbox n jam pun dah ilang..sume xnampak!!!