Thursday, September 29, 2005

Sabar

Sabar? Anda seorang yang penyabar atau panas baran? Siapa nak mengaku dia panas baran, semua orang dengan senyum simpul mengkarung akan perasan dirinya penyabar tahap wahid. Nak tahu sabar atau tidaknya kita, tunggulah waktu dah terlambat bangun tidur sebab semalam sibuk merayakan sesuatu atau baca buku cerita yang best giler atau menonton tv ke, wayang ke atau cd cerita box office, amacam? Dahlah mandi ala-ala P.Ramlee tu, pakai je apa yang tercapai tangan. Kalau gi kerja ngan kenderaan sendiri ada gak leganya tapi kalau dengan bas top top bas dah lepas, kenalah tahan teksi, sabar je le. Tapi kalau pandu kereta sendiri lagi haru, dahlah kita terlambat, kereta kat depan lak lembab macam kekura dah tu bawak sebelah kanan jalan, dia buat derk je, penyudahnya merungut sendirian. Kalau anda tak sabar dah tentu hon ditekan sekuat hati sambil jeling ke dia dengan muka macam kartun naga yang berapi tu. Kalau anda seorang yang penyabar maka berdoalah agar tuhan lambatkan perjalanan masa sehingga anda selamat sampai ke pejabat sambil baca doa permudahkan urusan tu. Kalau tak sabar tentulah anda pandu kereta macam anda sorang yang bayar Cukai Jalan, laju sampai pelumba kereta formula one pun kecut perut, semuanya gara-gara takut Kad Perakam Waktu berwarna merah.

Macamana? kesabaran anda dah teruji ke? Fikirkan dan kenalilah tahap kesabaran anda.

Aku pernah hilang sabar tahap mendidih bila video senamrobik yang dibeli tetau rakan serumah dah rakam drama Cina tapi apa nak kata sabar je le. Dia lak buat muka terkejut kodok le pulak. Apa lagi rasa nak pindah rumah jam jam tu jugak nasib hari dah malam. Esok tu bila hati dah sejuk aku mintak dia ganti je yang baru. Ikut hati mau je bagik dia seliang semalam tu.

Sabar, sabar, sabar je le, lebih mudah mengucapkannya dari mempraktikkannya. Apapun sabar itu saparuh dari iman, hanya dengan iman jiwa dapat dilatih agar bersabar dan redha, tak gitu?

Anda ada pengalaman hilang sabar tahap mendidih, meh le kongsi cerita untuk jadi teladan dan sempadan.

8 comments:

jed1 said...

mmg takleh sabar kalau kereta depan slow giler dah tu dok lane tgh...sabar, sabar :D

cenderawasih said...

sabar. hati yg telah didik sejak dari kecil dgn iman dan taqwa tidak mampu hendak marah ke tahap koma anjunglara.
Bagi saya sendiri paling marahpun saya akan menangis dalam hati. sudah begitu tabiat dari kecil. Kata org tidak elok marah disimpan2. Tetapi pada saya ianya menjadi ubat, agar perhubungan dgn org di sekeliling tidak retak.

Semut Api said...

Aku hilang sabar bila nak memerut tapi toilet semua floor full house...sape nak jawab kalau aku berak kat celah2 pokok bunga tu? :D

noorlara said...

Hahaha pernah alami pengalaman macam deanz tu sampai berdiri bulu roma seluruh badan tapi nasib baik saat kemuncak pintu toilet tu terbuka, itulah nantara nikmat tuhan paling besar kepada kita

Zalisa jgn suka pendam sgt perasaan tu tak jugak perlu memaki hamun atau menghamput cuma org yg buat kita hampir hilang sabar harus diingatkan bahawa perbuatan mereka itu tidak wajar, tu pun kalau boleh bercakap dgn mereka kalau tak doa je le

Betui tu jed1 kalau ikut hati nak rase belasah pemandu jalanan yg selamba kodok tu, hihihi, sabau sabau, sabau je le

Masy said...

mcm2 kisah ilang sabau..
kt asrama dulu, org da nak tido, ada seko minah ni nak mampos hagaknye tjerit2 cam ungke dpt ciskek..skali org jeritkan balik siap dgn maki hamun, terus senyap..huh!
ilang sabau dgn boss lama, tulis surat berenti,siap perli2 boss lagi..wakakak..histeria org tua tu..padan moker! tuiihh..
n mcm2 kisah lg..gadoh dgn cikgu, dgn pakcik yg marah mak kite, dgn pulis..waaa...garang tol haku ni rupenye...wakakakkkaa..

noorlara said...

Wah tabik spring ngan masy le sebab bamyak kali ilang sabau, satu yg herannye tak plaks bagik penampau pada depa tu yg menyebabkan kesabauan masy lecur

kak lara - pernah tampau sekor mamat yg kurang ajau

Masy said...

err..penah baling telur kat motor pakcik kantin..kekkekeke..nanti org cite dlm blog..kakakakkaka..

Meera Melati said...

kak noor... saya tak penah tak mengaku yg saya ni panas baran... saya ni jenis yg berterus terang... tapi marah saya kejap je...

nak tau tak... sekarang ni (semenjak saya memandu kereta) tahap kesabaran saya semakin tinggi... kalo org lain bila memandu hilang kesabaran tapi saya sebaliknya.. inilah cara bagi saya utk meningkatkan kesabaran saya..