Monday, May 04, 2009

Kerana mulut


Bijak pandai ada menyatakan bahawa yang paling berat ditanggung dalam kehidupan ini adalah amanah. Ia merupakan kepercayaan dan hasrat seseorang yang diberi kepada kita samada untuk dilaksana atau disimpan sebagai rahsia. Seringkali kita mendengar diungkapan "Ingat! Biar pecah diperut jangan pecah dimulut" Amanah yang dikhianati bukan saja mengecewakan orang yang selama ini yakin akan kehebatan peribadi kita tapi akan mengakibatkan perkara yang tidak diingini terjadi.




Bibir yang terbaik adalah yang tidak lekang dengan zikir kepada Allah tapi kalau tidak dapatpun berbuat demikian jangan pula menggunakannya untuk menyakiti hati orang lain. Menyebarkan fitnah, menghamburkan kata-kata yang kasar dan hina hanya akan menyerlah karektor kita yang sebenarnya. ""Bahasa menunjukkan bangsa". Gaya percakapan dan perkataan yang digunakan pantas memperlihatkan asal usul keturunan. jadi janganlah sebab keterlanjuran kita berbicara menyebabkan ayah ibu yang mendapat cerca. Kalau tidak ada yang hendak dicakapkan lebih baik diam saja. Ditakuti "Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa"

5 comments:

Mak Su said...

saya paling takut bab pegang amanah, tapi bila orang suruh, itulah tandanya kita adalah seseorang yang amanah. :)

zino said...

betul tu...

Uncle Lee said...

Hi Noorlara, I fully agree. Lee.

Tirana said...

Memang Nabi Muhammad pun ada sarankan pada kita..jika kita tidak boleh berkata yang baik, lebih baik diam.. tapi mulut manusia tak macam mulut tempayan..mulut tempayan tu boleh jugak kita tutup2 tapi mulut orang lagi kita pesan suruh tutup...lagi bising...so masing2 jaga lah mulut sendiri..sebab terlajak kata buruk padahnya...

ONE ZABA said...

peace!!!!!