Sunday, June 21, 2009

Jeli oh jeli


Proses pembancuhan bahan-bahan. Peralatan yang digunakan agak-agaknya bila terakhir kali dicuci dan bahan-bahan tu halalke?








memasukkan jeli kedalam acuan, lihat kebersihan persekitaran atau tutup mata je

lihat kat dinding dan lantai









Buruh di negara Cina memang murah dan tiada had usia. Jeli yang siap dicawan dikutip untuk dikotakkan.





























Kalau kita suka sangat makan jeli atau sering menjadikan buahtangan untuk anak-anak, cuba lihat sendiri dan fikir-fikirkan. Tu belum lagi kita lihat macamana kuaci yang menjadi kegilaan kebanyakan kita diproses. Kebanyakan makanan segera dibuat secara kecil-kecilan bukannya di kilang, ia diluar kawalan pihak-pihak penguatkuasaan yang berkaitan. Kesimpulannya banyak lagi kudapan dan makanan snek buatan Malaysia yang enak dan terbuat dari bahan yang halal serta terjamin kebersihan proses penyediaannya jadi kenapa masih pilih yang lain?

10 comments:

mamai said...

mak oiii idak ler aku belikan sumi jeli manis untuk anak aku lagi lepas nie...

ONE ZABA said...

adoiii!!! baru semalam beli buat jamu bebudak jiran.

Mak Su said...

kita ni, suka bebeno.... huhuhu

INTAN RH said...

ada tak jeli mcm ni yg org muslim buat? sesapa ada info, blh la share kan..

handhalah ibnu kamil said...

ye ke kak?

adeii...

teruk nya.
saya tak nak beli dah pas ni.

suke sgt jeli.
tapi demi kemaslahatan.

tak yah beli la.
hehehe.

tengkiu!

Rozita said...

mak ai..geli nyer

ZULKIFLI MOHAMED said...

Salam Noorlara,

"sadis sekali melihat foto-foto mereka bekerja ..."

zedmagel said...

Salam Noorlara,

Terima kasih atas artikel sis ini, macam dah tak berapa selera. Tetapi dah banyak juga le yang dah ditelah..nak wat camne?

chekdenoor said...

Nora.... cam mana buat blog jadi lebar....cam best pulak....kongsilah idea....

Masy said...

sedapnye. eh eh. salah komen

akak pekabau?