Tuesday, April 21, 2009

Biarkan.......


Kalau kebencian itu disebabkan perlakuan kita yang bersalahan dengan hukum agama atau undang-undang negara tidak boleh diterima kerana kita adalah memegang amanah di muka bumi ini sebagai khalifah, membantu dan membetulkan yang salah, dengan bimbingan atau hukuman yang setimpal. Apatahlagi sekiranya kebencian itu hanya kerana kebolehan atau kelebihan yang ada pada kita.

Segelintir dari kita kurang senang menerima khabar gembira orang lain, penuh cemburu dan rasa benci, mencari-cari kelemahan dan kekurangan mereka untuk meremehkan kehebatan yang tersersah. Puas hati bila rencana terlaksana sedangkan tiada apa untungnya melainkan bertambah rugi dan berkurang pahala yang ada.

Kepada kita yang pernah dan akan menerima nasib seperti ini, bersabarlah dan terimalah dengan senyum dan pohon pertolongan dariNYA kalaupun jauh di sudut hati terasa nak diterajang atau disepak aje makhluk itu. Kesianlah kepada mereka yang menderita sakit jiwa, jiwa yang tidak tenteram justeru terlalu memikirkan kebahagiaan orang lain sehingga terlupa untuk mempertingkat kualiti diri dan kehidupan. Kalaupun ada peluang untuk membalas dendam, biarkan saja kerana setelah ianya berlalu kita masih kan tersenyum sedangkan dia akan terus dibakar oleh kesumat seumpama api yang membakar sekam.

5 comments:

D'Rimba said...

Mudahan Allah bongkarkan segala kebenaran.......

Tirana said...

Perasaan hasad dengki menjadikan jiwa kita tak tenang....

a.b geldofg said...

allah suka mguji hambanya

INTAN RH said...

Salam. PHD mmg dah sebati dgn manusia. Kita cuma perlu berani kerana benar.

Masy said...

pasrah jelah..